Wat is keyword stuffing?

Als ondernemer met een online onderneming heb je waarschijnlijk wel eens van de term ‘keyword stuffing’ gehoord. Het is in ieder geval iets wat je in je webteksten wilt vermijden. Maar wat is keyword stuffing precies, en hoe voorkom je het? Dat leggen we je haarfijn uit in de onderstaande tekst.

Keyword stuffing doet niets goed

Met keyword stuffing kun je Google behoorlijk irriteren, zelfs als dat niet je bedoeling is. Dit wil je uiteraard vermijden, aangezien het cruciaal is om Google te vriend te houden. Zonder dit platform loop je het risico minder online te verkopen. Keyword stuffing houdt in dat je een zoekwoord te vaak in je tekst gebruikt. Zal ik anders een voorbeeld geven?

Written by Sharon is een SEO-bedrijf dat ervoor zorgt dat jouw SEO-teksten beter gevonden worden in zoekmachines. De diensten van Written by Sharon omvatten het schrijven van webteksten en blogartikelen, evenals het redigeren van reeds bestaande teksten. Ben je op zoek naar een tekstschrijver voor jouw bedrijf? Schakel dan Written by Sharon in.

Valt je iets op aan de bovenstaande tekst? Het zoekwoord “Written by Sharon” is duidelijk vaak gebruikt. Je merkt – of dat hoop ik in ieder geval – dat de tekst daardoor niet vloeiend leest. De tekst is puur geschreven voor zoekmachines, en dat is precies wat Google niet wil. Je moet schrijven voor je lezers, en het overmatig gebruiken van zoekwoorden helpt daar absoluut niet bij.

Waarom keyword stuffing eerst wel werkte

Een tijd geleden werkte deze praktijken nog wel. Hoe kwam dat? Google en andere zoekmachines waren toen nog niet slim genoeg om dit te identificeren. Je kon ze dus eenvoudig misleiden. Zoekmachines beoordeelden destijds vooral of een tekst relevant genoeg was voor een bepaald zoekwoord. Als je aan keyword stuffing deed, was de kans groot dat je bovenaan in Google kwam te staan. Tegenwoordig werkt dit niet meer. Sterker nog, het is in strijd met de richtlijnen van Google en kan ertoe leiden dat zoekmachines je helemaal niet meer tonen in de resultaten. Dat wil je uiteraard voorkomen. Maar hoe zorg je ervoor dat zoekwoorden niet te vaak in je tekst voorkomen en dat je op een natuurlijke wijze schrijft?

Op een natuurlijke manier teksten schrijven

Zoals je hebt gelezen is keyword stuffing een absolute no-go. Het is de bedoeling dat je op een natuurlijke manier teksten schrijft. Je moet schrijven voor je bezoekers, niet voor zoekmachines. Hoe doe je dat het beste? Begin met schrijven en gebruik je zoekwoord een paar keer in de tekst. Zodra je klaar bent lees je de tekst hardop voor en controleer je of deze natuurlijk klinkt. Voelen de zoekwoorden niet geforceerd aan en leest de tekst goed? Dan zit je goed met je tekst.

Zelf mee aan de slag of een professional inschakelen?

Je kunt er natuurlijk voor kiezen om zelf aan de slag te gaan met het schrijven van SEO-webteksten of blogartikelen, in de hoop dat je geen keyword stuffing gebruikt. Maar je kunt ook besluiten om een professional in te schakelen voor het schrijven van zoekmachinevriendelijke teksten. Ik zorg er niet alleen voor dat het zoekwoord niet te vaak in de teksten voorkomt, maar houd ook rekening met andere belangrijke SEO-aspecten die nodig zijn om hoge posities in Google te behalen.